Slovní rozezpívání vzniklo před lety živelně na zkoušce dětského sboru v ZUŠ, kde jsem hledala něco zajímavého, čím děti zaktivovat. Děti si vymyslely samy text a já jej rychle zhudebnila. Než povím o všech benefitech slovního rozezpívání, nejdřív popíšu, jak rozezpívávám sbor a studenty a proč to tak dělám. Většinou nejdřív zpíváme brumendo, nebo jeho varianty (článek a video k brumendu je zde) abychom…
Že někdo tlačí na hlas, nebo že zpívá krkem slyšíme celkem často. Ono se také krkem zpívá a hlasivky jsou určené k TLAČENÍ , ale při zpěvu se to nehodí. Mnozí začátečníci netuší, jak poznat jestli „tlačí“. Opravdu máme hlasivky kvůli tomu, abychom lépe tlačili, ale to je spíš vtipná vsuvka týkající se nejdůležitější funkce hlasivek. Když totiž tlačíme…
Na hodinách zpěvu se svými studenty dělám postupně několik cvičení v různých variacích. Začínáme brumendem, pak cvičíme trr, lip trill nebo jiné varianty. Dále postupujeme s cvičením na a-e-i-o-u, kde sledujeme povolenou čelist a práci jazyka a pak slovní rozezpívání a nakonec písně. To je základní schéma mých hodin, které se však často mění, protože student potřebuje něco konkrétního řešit. Na hodinách mám možnost pozorovat,…
Když jsem chodila dřív na hodiny zpěvu, dělali se mnou učitelé různá cvičení a já vlastně netušila proč. Nevěděla jsem, co mám sledovat u kterého cvičení. Je pravda, že dřív se učilo hodně věcí jen tak, že je student přijímal a neptal se PROČ. Naštěstí je to teď už většinou jinak. Přijde mi důležité, aby zpěvák věděl, čemu má…
Často mi někdo říká, že zpívat nemůže, že nemá hudební sluch. Tací lidé si pod tím pojmem představují až nadpřirozené schopnosti. Většinou si myslí, že ti s hudebním sluchem dokáží poslechem jednoho tónu říct, která nota zazněla. Tedy něco pípne a já bych měla vědět, že je to f3. Tak to ale není! Takovou schopnost mají jen…