Tohle je něco, co bych měla mít napsané na dveřích své zkušebny, aby si to každý mohl před hodinou přečíst.
TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VE ZPĚVU JSTE VY A VAŠE DUŠE OBTISKNUTÁ DO HLASU. Energie, kterou písni dáte a emoce, která je ve vaší písni, zasytí (nebo nezasytí) posluchače.
Samozřejmě má smysl zlepšovat své pěvecké schopnosti a i kvůli tomu tyhle příspěvky píšu. Jenže nemá smysl se zpíváním čekat, AŽ TO BUDETE UMĚT.
Zaprvé to nikdy asi nebudete umět tak, abyste byli 100% spokojeni (já tedy se sebou vážně nejsem).
Zadruhé budete postupně překovávat větší a větší trému, než někde zazpíváte. Čím víc člověk proniká do tohohle problému, tím víc si uvědomuje, co neumí a pak se bojí víc.
Jediným argumentem, proč zpívat je to: ŽE CHCI ZPÍVAT!
Technika je jen nástroj, díky kterému můžete zpívat lehčeji, ve větším rozsahu, s barvou, kterou chcete, s efekty atd. Většina z nás zažila situaci, kdy jsme byli zasaženi nějakou písničkou a tím, kdo ji zpíval, přestože zpěvák nezpíval úplně čistě. Mohla to být třeba naše maminka, když nám zpívala na dobrou noc. Některé veřejné nahrávky z minulých desetiletí nejsou úplně čisté, protože to ve studiu nešlo opravit. Kolikrát jste poslouchali někoho, kdo není skvělým zpěvákem a stejně vás to vzalo za srdce? Kolik zpěváků, které máte rádi a posloucháte, zpívá opravdu technicky správně? Kolik z nich používá dobře vokály? Tolik písničkářů zpívá písně, které oslovují davy, ale brilantními zpěváky nejsou?
Pro svoje studenty pořádám jednou za čas Inventuru písní a snažím se přesvědčit i úplné začátečníky, aby vystoupili. Ty večery jsou jen pro zvané, abychom měli alespoň částečně pocit bezpečného prostoru. Stejně přichází noví diváci a často oceňují i ty nejrozklepanější začátečníky, protože je oslovuje to, co do zpívání dají. Stalo se, že diváci odcházeli dojatí a tenhle koncert byl pro ně silnější, než koncert profesionálního zpěváka, který sice předvede silný hlas a neuvěřitelné fígle, ale ta duše není za tím vším tak vidět.
Jsme fascinováni velkými hlasy, to ano. Ale většinou užasneme nad tím, jak někdo s hlasem neuvěřitelně pracuje, ale znovu ho nepotřebujeme slyšet a CD si neobjednáme, pokud nás nezasáhne něco osobitého. A to osobité tam je, ať techniku ovládáte, nebo ne a je to to nejdůležitější v celém zpívání. Naopak se může stát, že se pro všechnu ty technické fígle někde ta duše v hlase schová. Tak si ji hlídejte!
Tohle přikázání platí i pro sborové zpěváky. I ve sboru můžete cítit, kolik lidí v tu chvíli písní žije a kolik se jen veze.
Opakujte si to: TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VE ZPĚVU JSTE VY A VAŠE DUŠE OBTISKNUTÁ DO HLASU.