Slovní rozezpívání vzniklo před lety živelně na zkoušce dětského sboru v ZUŠ, kde jsem hledala něco zajímavého, čím děti zaktivovat. Děti si vymyslely samy text a já jej rychle zhudebnila.
Než povím o všech benefitech slovního rozezpívání, nejdřív popíšu, jak rozezpívávám sbor a studenty a proč to tak dělám.
Většinou nejdřív zpíváme brumendo, nebo jeho varianty (článek a video k brumendu je zde) abychom rozezněli masku. Někteří brumendo skoro nepotřebují, někteří jej potřebují déle. Pak přecházíme na Trr a jeho varianty (video a článek k Trr najdete zde). Tohle cvičení bývá melodicky jednodušší, nebo složitější, podle pokročilosti studenta, či sboru. Pak zpíváme cvičení na vokály, kde sledujeme, aby měly vokály podobnou barvu, abychom měli dobře povolenou čelist. Často používám Ha he hi ho hu, ale občas používám i slovní variace – Mávej pilotům, Máme pivo rum, Mám jen kilo- fuj…..Při tom všem samozřejmě sledujeme také dech. Tohle cvičení bývá v terciových postupech.
Jenže asi to znáte sami – rozezpívání znáte skvěle, jedete furt to samé (kdo má také vymýšlet pokaždé něco nového, že?) a tak zpíváte ve cvičení krásné povolené AAAA, ale v písni je to úplně jinak. No a na to právě pomáhá slovní rozezpívání. To, že se nám o každou aktivitu v těle stará jiná část mozku, je známá věc. Nejsem lékař, a tak se raději nebudu rozepisovat ve svých chabých znalostech, ale o propojování hemisfér jsme slyšeli asi všichni a podobně funguje slovní rozezpívání.
Nejdřív chci po sboru, aby vymysleli text. Na začátku máme často jen téma a občas až společnými silami vznikne krátká rýmovaná fráze. Kolikrát už to byly tak vtipné věci, že rozezpívání provázely výbuchy smíchu. Tu rýmovanou frázi zhudebním – ideálně do rozsahu kvinty tak, aby zde byly sekundové, terciové postupy a třeba nějaký skok. Sboristé jsou rozhodně alespoň nějak aktivováni pokusem o přemýšlení, a tak jsou aktivnější i v práci na rozezpívání.
Když mám zhudebněno, chvíli tu novou frázi sbor učím. Pokud se na zkoušce každý týden učíte novou frázi, rozhodně to zlepšuje schopnost učení nových písní, a tak se postupně nové písně dostávají do zpěváků rychleji. Chvíli nám zabere, než si ta fráze sedne a můžeme směřovat pozornost někam jinam. Pak je ideální čas, podívat se na všechny neduhy, které nás trápí: Používáme v té frázi dobře dech? Máme povolenou čelist? Jsou vokály podobně barevné? Je to správně česky – zatěžkáváme první slabiku ve slově (předložku), děláme krátké a dlouhé slabiky tam, kde mají být? Zpívám legato?
Po nějaké době začneme zpívat jen vokály z té fráze. Tedy pokud je rozezpívání: Zpěvem sílí imunita i když kolem kde co lítá. zní to: eeííiuiaiyoeeoíá. Pak třeba všechny vokály vyměníme za A nebo jiný vokál – kreativitě se meze nekladou. Věřte, že takhle nabyté schopnosti se v písni projeví rychleji. Mám to otestováno na lidech a při testu nezemřel žádný živý tvor .
Pár slovních rozezpívání najdete na facebookové stránce Zpívám jako video a část jich najdete i notovém zápisu na sborovenoty.cz v sekci rozezpívání. Některá jsou vtipná, některá tématická – vánoční, adventní, velikonoční. Vyzkoušejte .
A pokud se vám po zpívání stýská, přidejte se jako hosté k Molydurům na zoomové zkoušky.